A kuplung által ellátott feladatok négy kategóriába sorolhatóak be:
1. -az indítás lehetővé tétele, a rángások kivédésével
2. -a motor és a sebességváltó szét-, és összekapcsolása
3. -nagy terhelések kivédése
4. -a motor által előállított energia továbbítása a sebességváltó felé.
A kuplung működése
A kuplung alapjárata a bekapcsolt állapot. Ez egy zárt helyzetet jelent, aminek felengedését a vezető látja el, a kuplung pedáljának lenyomásával. Az indítást üres helyzetben kell elvégezni, ezt a kuplung pedáljának lenyomásával végezhetjük el, majd a kuplung pedáljának lassú felengedésével a helyezzük az autót egyes fokozatba, bal lábbal a kuplung pedálját engedjük fel lassan és közben jobb lábbal a gázpedált kell benyomni, így a motor eléri azt a nyomatékot, ami az indításhoz kell.
A kuplung pedálját vezetés közben folyamatosan használjuk, minden egye sebességváltásnál, a kuplung feladata, hogy a különböző mértékű terheléseket biztonságosan továbbítsa. A váltók akkor mozgathatóak szabadon, amikor a kuplung teljesen benyomott helyzetben van.
A kuplung működési leve alapján két típust különböztethetünk meg, az egyik a hidraulikus kuplung, ami folyadéksúrlódással működik, a másik pedig a mechanikus kuplung, ami csúszással, súrlódással működik. Fontos, hogy járművünk állapotát folyamatosan figyeljük, az egyik alkatrész meghibásodása előidézheti a másik rongálódását is, különösen érvényes ez a lengéscsillapítóra.
A kuplung három részből áll, ezek a kuplung szerkezet, kuplung tárcsa és kinyomócsapágy. Amikor a kuplung pedált benyomjuk, megszakad a kapcsolat a motor és sebességváltó között, a kuplung tárcsa eltávolodik a kuplung szerkezettől. Az elhasználódott kuplung alkatrésznél jelentkezik az a jelenség, hogy már nem tudjuk megszakítani a kapcsolatot.
Ahhoz, hogy a vezetés és autózás biztonságos legyen elengedhetetlen, hogy az autóalkatrészek jól működjenek. Az autót alkotó alkatrészek több szempontból csoportosíthatóak, mindegyik fontos, de vannak fontosabbak és kevésbé fontosak. A legfontosabbak azok az alkatrészek, amelyek az autó lelkét adják, ezek felelősek az autó működéséért, ide sorolható a motor, a kuplung, a lengéscsillapító és azok a részek, amelye nem láthatóak, de fontosak, ezek nélkül az autó működésképtelen.
Kinyomócsapágy
A vezetési komfort tekintetében a tengelykapcsoló teljes rendszere és a vezető általi működtetése a következő szempontok szerint értékelhető: kifogástalan oldás, kedvező erő-út karakterisztika a pedálon, zaj- és rezgésmentes működtetés, valamint kellemes modulációs viselkedés induláskor és sebességváltáskor. A pedáltól a tengelykapcsolóig terjedő teljes rendszernek minden üzemi állapotban működnie kell, és optimális összhangban kell lennie a jármű egyéb komponenseivel. A teljes működési lánc egyetlen egységként való szemléletéből következik, hogy a tengelykapcsoló rendszernek ésszerűen egymáshoz hangolt részfunkciókból kell állnia. A vezető a pedál lenyomásakor szubjektív módon érzékeli a tengelykapcsoló rendszer reagálását. A pedállal szemben támasztott követelmények kielégítéséhez a tengelykapcsoló rendszerének alkatrészeit súrlódás, merevség és áttétel szempontjából össze kell hangolni. A LuK termékspektruma a kioldó rendszerek területén adó és működtető hengereket, központi kioldókat, vezetéktechnológiákat, valamint rezgésszűrőket és csúcsnyomaték-korlátozókat foglal magában.
Vezetéktechnológiák
Kívánságra a LuK kuplungvezetékek kialakítását és alkatrészek kiszállítását is vállalja. A jelenleg sorozatban készülő acél/gumi és műanyag vezetékeink mellett, szorosan együttműködve kompetens partnerekkel a vezetéktechnológiáinkat is továbbfejlesztjük.
Hidraulikus központi kinyomócsapágy (CSC)
A kuplung három részből áll, ezek a kuplung szerkezet, kuplung tárcsa és kinyomócsapágy. Amikor a kuplung pedált benyomjuk, megszakad a kapcsolat a motor és sebességváltó között, a kuplung tárcsa eltávolodik a kuplung szerkezettől. Az elhasználódott kuplung alkatrésznél jelentkezik az a jelenség, hogy már nem tudjuk megszakítani a kapcsolatot.
Ahhoz, hogy a vezetés és autózás biztonságos legyen elengedhetetlen, hogy az autóalkatrészek jól működjenek. Az autót alkotó alkatrészek több szempontból csoportosíthatóak, mindegyik fontos, de vannak fontosabbak és kevésbé fontosak. A legfontosabbak azok az alkatrészek, amelyek az autó lelkét adják, ezek felelősek az autó működéséért, ide sorolható a motor, a kuplung, a lengéscsillapító és azok a részek, amelye nem láthatóak, de fontosak, ezek nélkül az autó működésképtelen.
Kinyomócsapágy
A vezetési komfort tekintetében a tengelykapcsoló teljes rendszere és a vezető általi működtetése a következő szempontok szerint értékelhető: kifogástalan oldás, kedvező erő-út karakterisztika a pedálon, zaj- és rezgésmentes működtetés, valamint kellemes modulációs viselkedés induláskor és sebességváltáskor. A pedáltól a tengelykapcsolóig terjedő teljes rendszernek minden üzemi állapotban működnie kell, és optimális összhangban kell lennie a jármű egyéb komponenseivel. A teljes működési lánc egyetlen egységként való szemléletéből következik, hogy a tengelykapcsoló rendszernek ésszerűen egymáshoz hangolt részfunkciókból kell állnia. A vezető a pedál lenyomásakor szubjektív módon érzékeli a tengelykapcsoló rendszer reagálását. A pedállal szemben támasztott követelmények kielégítéséhez a tengelykapcsoló rendszerének alkatrészeit súrlódás, merevség és áttétel szempontjából össze kell hangolni. A LuK termékspektruma a kioldó rendszerek területén adó és működtető hengereket, központi kioldókat, vezetéktechnológiákat, valamint rezgésszűrőket és csúcsnyomaték-korlátozókat foglal magában.
LuK kinyomórendszerek – az előnyök:
- szakértelem a gépjármű egészére vonatkozóan
- tengelykapcsoló és működtetés kialakítása rendszerszemléletben
- rezgésre, zajra és súrlódásra optimalizálva
- innovatív műanyag megoldások
Vezetéktechnológiák
Kívánságra a LuK kuplungvezetékek kialakítását és alkatrészek kiszállítását is vállalja. A jelenleg sorozatban készülő acél/gumi és műanyag vezetékeink mellett, szorosan együttműködve kompetens partnerekkel a vezetéktechnológiáinkat is továbbfejlesztjük.
Hatékony fejlesztőeszközökkel elemezzük a dinamikus problémákat, és alkalmas szimulációs modellekkel segédmegoldásokat dolgozunk ki. Az ilyen fejlesztések egyik eredménye az ún. "rezgésszűrő", egy nyomáskülönbség-szelep, amellyel főként kisfrekvenciás rezgések csillapíthatók járulékos útveszteségek nélkül, és így elkerülhetők a kellemetlen pedálrezgések.
Hidraulikus központi kinyomócsapágy (CSC)
A hidraulikus központi kinyomócsapágyakban különböző funkciók vannak kompakt és egyszerű módon a sebességváltóra szerelendő egységbe integrálva. A funkciók (szellőzés. lengéscsillapítás) integráltsági fokának növeléséhez a LuK következetesen kihasználja a műanyag kivitelben rejlő lehetőségeket. A pedálerő minimalizáláshoz új kenőanyagot fejlesztettek ki elsősorban a központi hidraulikus működtető hengerben való használatra, amely élethosszig tartó állandó tulajdonságokat garantál.
Gépjárművek tengelykapcsolóinak működtetésére gyakran alkalmaznak hidraulikus szerkezeteket.
Ezeknél a tengelykapcsoló pedál egy hidraulikus henger dugattyúja segítségével megnöveli az olaj
nyomását, a tengelykapcsolót működtető hidraulika rendszer olajvezetékében. Az olajvezetékben
megnövekedett nyomás egy, a tengelykapcsoló kinyomó karjához kapcsolódó hidraulikus
munkahenger dugattyúját mozdítja el, és a kinyomó kar oldja a tengelykapcsolót. A hidraulika
olaj szivárgásának pótlásra a hidraulika hengeren kis olajtartály van elhelyezve. Szükség esetén
ennek utántöltéséről gondoskodni kell. A hidraulika henger és a hidraulika munkahenger dugattyú
átmérőinek viszonya a kétkarú tengelykapcsoló pedál kar arányaiból és a kinyomó kar kétkarú
emelőjének kar arányaiból származó mechanikus módosítás további növelését teszi lehetővé. Ennél a
megoldásnál a rudazat súrlódási vesztesége sokkal kisebb, mint a mechanikus rudazat esetén. A
hidraulikus módosítás lehetősége, a súrlódási veszteségek csökkenése a pedálerő további