Mikor kell kuplungot (kuplung szettet) cserélni?
Kuplung elkopásának első jelei, amit általában a gépjármű tulajdonos tapasztal és a szerelő felé jelezni szokott:
- az autó sebességbe rakva nem indul el. Ez a legdurvább eset, de van ilyen!
- nyomom a gázt és az autó nem gyorsul!
- induláskor nagyon büdös van a gépkocsiban!
- nem tudok felmenni egy dombra sem, a motor pörög, de a kocsi nem megy!
- furcsa zörgő hangot hallok, ha benyomom a kuplung pedált!
- valami karattyol a motorban. (Természetesen a kuplungházból jön a zaj!)
- recsegést hallok, amikor váltani akarok!
- nem tudok váltani!
- nehezen veszi a fokozatot az autóm!
- nehéz benyomni a kuplungpedált!
- szinte teljesen felengedett pedálnál indul el a gépkocsi
és ehhez hasonló észrevételek.
Az eredendő ok általában a kuplung szerkezet meghibásodása vagy a tárcsa túlzott kopása, de hogy tisztázzuk mi mire utal bontsuk szét a panaszokat:
Kuplung bowden csere:
- nehéz benyomni a kuplungpedált! (általában)
Kuplung tárcsa csere a kopásból fakadóan:
- az autó sebességbe rakva nem indul el!
- nyomom a gázt és az autó nem gyorsul!
- induláskor nagyon büdös van a gépkocsiban!
- nem tudok felmenni egy dombra sem, a motor pörög, de a kocsi nem megy!
- szinte teljesen felengedett pedálnál indul el a gépkocsi
Kuplung szerkezet meghibásodása, törése:
- furcsa zörgő hangot hallok, ha benyomom a kuplung pedált!
- valami karattyol a motorban!
- recsegést hallok, amikor váltani akarok!
- nem tudok váltani!
- nehezen veszi a fokozatot az autóm!
Mi a teendő és hol lehetnek kibúvók a kuplung csere alól?
A legtöbb ember számára nyilvánvaló, hogy kuplungot kell cseréltetnie, és ez súlyos tízezrekbe esetleg százezrekbe fog kerülni neki!
Na, de hol a kibúvó?
Kibúvót három esetben tudunk találni:- recsegést hallok, amikor váltani akarok!
- nem tudok váltani!
- nehezen veszi a fokozatot az autóm!
ebben a három esetben előfordulhat, hogy egy egyszerű kuplung holtjáték állítással megússzuk a hiba elhárítását!
Kuplungpedál állások!
(1) A kuplung teljesen benyomott helyzetben van! Ebben az állásban szabadon kell tudnunk mozgatni a váltókart és 1. fokozatba rakni. Ha már a gépkocsi mozog, akkor kinyomott pedállal a többi fokozatnak is kapcsolhatónak kell lenni.
(2) A kuplungot 1/4 durván 5-8cm felengedjük. Ezen a ponton, ha sebességben van a gépkocsi éreznünk kell, hogy megmozdul. Tehát ezen a ponton kezd "fogni" a kuplungunk. Ha már az (1) állapotból kimozdítva rögtön mozdul a gépkocsi, akkor állítani kell a kuplungon!
(3) Ezen a ponton már nem szabad a kuplungnak csúszni! Előfordul, hogy csak ezen a ponton mozdul meg a gépkocsi, ekkor mondjuk azt, hogy a kuplung el van kopva! Cserére szorul, nincs állítási lehetőség!
(4) A kuplungpedál teljesen felengedett helyzete. Gyorsításkor nem szabad, hogy megcsússzon a kuplung ezen a ponton! Ha "nyúlós" hangot hallunk, mint egy automata váltós gépkocsinál, akkor már kuplungunk a végét járja. Vigyük szervizbe és cseréltessük ki!
Bárki bármit mond, ezt a három alkatrészt együtt KÖTELEZŐ cserélni! Nincs kivétel! Ezek az alkatrészek egymáshoz kopnak és CSAK EGY új alkatrész beszerelésével már nem fognak "együttműködni"! Kuplung szettet kell venni, ez tartalmazza mindhárom alkatrészt!