A vezetési komfort tekintetében a tengelykapcsoló teljes rendszere és a vezető általi működtetése a következő szempontok szerint értékelhető: kifogástalan oldás, kedvező erő-út karakterisztika a pedálon, zaj- és rezgésmentes működtetés, valamint kellemes modulációs viselkedés induláskor és sebességváltáskor. A pedáltól a tengelykapcsolóig terjedő teljes rendszernek minden üzemi állapotban működnie kell, és optimális összhangban kell lennie a jármű egyéb komponenseivel. A teljes működési lánc egyetlen egységként való szemléletéből következik, hogy a tengelykapcsoló rendszernek ésszerűen egymáshoz hangolt részfunkciókból kell állnia. A vezető a pedál lenyomásakor szubjektív módon érzékeli a tengelykapcsoló rendszer reagálását. A pedállal szemben támasztott követelmények kielégítéséhez a tengelykapcsoló rendszerének alkatrészeit súrlódás, merevség és áttétel szempontjából össze kell hangolni. A LuK termékspektruma a kioldó rendszerek területén adó és működtető hengereket, központi kioldókat, vezetéktechnológiákat, valamint rezgésszűrőket és csúcsnyomaték-korlátozókat foglal magában.
LuK kinyomórendszerek – az előnyök:
- szakértelem a gépjármű egészére vonatkozóan
- tengelykapcsoló és működtetés kialakítása rendszerszemléletben
- rezgésre, zajra és súrlódásra optimalizálva
- innovatív műanyag megoldások
vezetéktechnológiák
Kívánságra a LuK kuplungvezetékek kialakítását és alkatrészek kiszállítását is vállalja. A jelenleg sorozatban készülő acél/gumi és műanyag vezetékeink mellett, szorosan együttműködve kompetens partnerekkel a vezetéktechnológiáinkat is továbbfejlesztjük.
Kívánságra a LuK kuplungvezetékek kialakítását és alkatrészek kiszállítását is vállalja. A jelenleg sorozatban készülő acél/gumi és műanyag vezetékeink mellett, szorosan együttműködve kompetens partnerekkel a vezetéktechnológiáinkat is továbbfejlesztjük.
Hatékony fejlesztőeszközökkel elemezzük a dinamikus problémákat, és alkalmas szimulációs modellekkel segédmegoldásokat dolgozunk ki. Az ilyen fejlesztések egyik eredménye az ún. "rezgésszűrő", egy nyomáskülönbség-szelep, amellyel főként kisfrekvenciás rezgések csillapíthatók járulékos útveszteségek nélkül, és így elkerülhetők a kellemetlen pedálrezgések.
Hidraulikus központi kinyomócsapágy (CSC)
A hidraulikus központi kinyomócsapágyakban különböző funkciók vannak kompakt és egyszerű módon a sebességváltóra szerelendő egységbe integrálva. A funkciók (szellőzés. lengéscsillapítás) integráltsági fokának növeléséhez a LuK következetesen kihasználja a műanyag kivitelben rejlő lehetőségeket. A pedálerő minimalizáláshoz új kenőanyagot fejlesztettek ki elsősorban a központi hidraulikus működtető hengerben való használatra, amely élethosszig tartó állandó tulajdonságokat garantál.
Gépjárművek tengelykapcsolóinak működtetésére gyakran alkalmaznak hidraulikus szerkezeteket.
Ezeknél a tengelykapcsoló pedál egy hidraulikus henger dugattyúja segítségével megnöveli az olaj
nyomását, a tengelykapcsolót működtető hidraulika rendszer olajvezetékében. Az olajvezetékben
megnövekedett nyomás egy, a tengelykapcsoló kinyomó karjához kapcsolódó hidraulikus
munkahenger dugattyúját mozdítja el, és a kinyomó kar oldja a tengelykapcsolót. A hidraulika
olaj szivárgásának pótlásra a hidraulika hengeren kis olajtartály van elhelyezve. Szükség esetén
ennek utántöltéséről gondoskodni kell. A hidraulika henger és a hidraulika munkahenger dugattyú
átmérőinek viszonya a kétkarú tengelykapcsoló pedál kar arányaiból és a kinyomó kar kétkarú
emelőjének kar arányaiból származó mechanikus módosítás további növelését teszi lehetővé. Ennél a
megoldásnál a rudazat súrlódási vesztesége sokkal kisebb, mint a mechanikus rudazat esetén. A
hidraulikus módosítás lehetősége, a súrlódási veszteségek csökkenése a pedálerő további
csökkentését teszi lehetővé.