Kettős tömegű lendkerék Diagnosztikája / Video /






A Fennt látható videóban megtekintheti a kettőstömegű lendkerék szerkezeti
felépítését, működési elvét, esetleges hibáit és minden fontos egyéb tényezőt
ami a lendkerékkel kapcsolatos. 



A tengelykapcsoló tárcsának a kettőstömegű lendkerék súrlódási felületén való súrlódása miatt 
normál vezetés közben a hőmérséklet 200 C fokig felmehet. Ha a tengelykapcsoló csúszik, vagy
hibásan működik , akkor sokkal magasabb hőmérsékletek is előfordulhatnak. Ezek a magas
hőmérsékletek nem feltétlenül csökkentik a kettőstömegű lendkerék normál működését és élettartalmát.


A nagyfokú termikus terhelésnél a következők állhatnak fennt:

-Oxidációs (kékes) bevonat valamint forró pontok a súrlódási felületen.
-Oxidációs (kékes) bevonat a tengelykapcsoló szerelési helye körül.

Ha  a  további  ellenőrzések  mellet  minden  más  rendben  van 
a  kettőstömegű  lendkerékkel  akkor  az  a  járműben maradhat.



A nagyfokú termikus túlterhelésnél a következők állhatnak fennt:

-Repedezések a lendkeréken
-A súrlódási felületen anyag elkenődés
-Barázdák a súrlódási felületen
-A kettőstömegű lendkerék csapágyának területéig érő oxidációs (kékes lilás) bevonat.
-A helyezőcsapok kékes elszíneződése (helyezőcsap a lendkerék külső részén)

Amennyiben ezeket a hibákat véli felfedezni a lendkeréken , akkor azt cserélni kell.


A Kuplung cseréjénél feltétlenül ellenőrizzék a kettőstömegű lendkereket !
Kopott , hibás Kettőstömegű lendkerék az új kuplung tönkremeneteléhez vezethet !



Kettőstömegű lendkerék áttekintése (analizálása)

-Ellenőrizzük a csapágy területét
-Ellenőrizzük a nyomólap szerelő felületét
-Ellenőrizzük a súrlódási felületet
-Ellenőrizzük a surlódási felületen nincsenek e barázdák , repedések
-Ellenőrizzük a szegecselési területet.
-Ellenőrizzük az ellensúlyokat ha van a kettőstömegű lendkeréken (hátoldalon)
-Ellenőrizzük a kettőstömegű lendkerék holtjátékát.
-Ellenőrizzük a kettőstömegű lendkerék sugár irányú holtjátékát.
(Új lendkerekeknél Kb: 0,04 a sugár irányú holtjáték)
-Ellenőrizzük a kettőstömegű lendkeréken lévő fogaskoszorút és fordulatszám jeladó gyűrűt.
(Az indítások okozta kisebb kopások normálisak)
-Ellenőrizzük az esetleges zsír kilépéseket , folyásokat.
(kisebb mennyiségű zsírkilépés még nem jelent próblémát)
-Ellenőrizze hogy a kettőstömegű lendkeréken nincsen e leejtésre utaló nyom vagy sérülés.
-Ellenőrizze hogy a tengelykapcsoló nyomólapjához az összes vezető csap meg van e.
( A vezető csapokat nem szabad a kettőstömegű lendkerékik benyomni , nehogy az elsődleges tömeghez hozzá érjenek.)




Fontos tényezők a Kettőstömegű lendkerékkel kapcsolatosan: 

-A kettőstömegű lendkerék rögzítéséhez csak megfelelő csavarokat használjunk.
( A csavarok nem lehetenek túl hosszúak mert bele érhetnek a lendkerék elsődleges tömegébe 
és hibát okoznak)
-Használjon mindig új és eredeti rögzítő csavarokat.
-Tartsa be a gyártó álltal előirt értékeket a csavarok meghúzásakor.
-Tilos a kettőstömegű lendkerék surlódási felületének javítása , felköszörülése.
-Figyeljen a fordulatszámjeladó gyűrű és a kettőstömegű lendkerék fogaskoszorújának helyes fogtávolságára.
-Tilos a kettőstömegű lendkerék alkatrészmosóban történő tisztítás.
-Tilos a gőzborotva , süritett levegő vagy tisztó spray haszálata a kettőstömegű lendkerék tisztításhoz.
-Tisztítószer semmilyen körülmények között nem kerülhet a kettőstömegű lendkerék belsejébe.



További Fontos tényezők:


A járműgyártók első felszereléseiben egyre több kettős tömegű lendkereket alkalmaznak – a tendencia tovább emelkedik. Ennek az oka a kettős tömegű lendkerék műszaki előnyeiben található, valamint a zajszint csökkentésének és a modern motorok károsanyag-kibocsátás csökkentésének a szükségességében. A kettős tömegű lendkereket mindig a járműhöz és a motorhoz illesztik. Alternatív módon a kettős tömegű lendkerékhez többrészes javítási megoldásokat ajánlanak a piacon. Ezek a készletek alapvetően a következőkből állnak:

-egy hagyományos, merev lendkerék
-egy tengelykapcsoló nyomólap
-egy tengelykapcsoló tárcsa és
-egy kinyomócsapágy.

Figyelem!

Ezek az alternatív javítási megoldások nem felelnek meg a járműgyártók specifikációinak! Ezek a tengelykapcsoló tárcsák ebben az alkalmazási formában nem képesek a motor által gerjesztett forgási lengéseket szemben a kettős tömegű lendkerékkel a kisebb elfordulási szög miatt teljesen felvenni. Következményként zaj jöhet létre vagy a lengések következtében akár a hajtáslánc sérülései is bekövetkezhetnek.




Kettőstömegű lendkerék szerelése során a következőkre ügyeljen:


-Ellenőrizzék a tengelytömítő-gyűrűk (motor- és sebességváltó-oldali) tömítettségét 

és szükség esetén cseréljék ki azokat.


-Ellenőrizzék az indító fogaskoszorú esetleges sérüléseit és szilárd rögzítését.


-Mindig új rögzítőcsavarokat használjanak.


-A fordulatszám-érzékelők és a jeladó csapok közötti helyes távolságra és a kettős tömegű lendkeréken lévő 

jeladócsapokra és gyűrűkre a járműgyártók szerint.


-A tengelykapcsoló illesztőcsapjának helyes ülésére 

• az illesztőcsapok nem lehetnek benyomódva a kettős tömegű lendkerékbe vagy kicsúszva onnan. 

• a benyomott illesztőcsapok köszörülik az elsődleges lendítőtárcsát (zajok).


-Tisztítsák meg a kettős tömegű lendkerék súrlódófelületeit egy zsíroldó tisztítószerrel nedvesített törlőkendővel

• nem juthat tisztítószer a kettős tömegű lendkerék belsejébe! 


-Helyes csavarhosszúságok a tengelykapcsolókhoz

• a túl hosszú csavarok köszörülik az elsődleges lendítőtárcsát (zajok) vagy adott esetben akár blokkolják is azt.

• a túl hosszú csavarok megsérthetik a golyóscsapágyat vagy lehúzhatják az ülékéről.




Mindig vegyék figyelembe a jármű gyártójának előírásait !



Építési módok szerint a következő műszaki adottságok engedélyezettek és nincsen befolyásuk a kettőstömegű lendkerék működőképességére:

-Enyhe zsírnyomok a kettős tömegű lendkerék hátoldalán (motor oldali) a furatoktól kifelé menően.

-A másodlagos lendítőtárcsa az elsődleges lendítőtárcsához képest elfordítható és magától nem áll vissza. 
• Egy súrlódásvezérlő-tárcsával szerelt kettős tömegű lendkeréknél egy kemény ütközés érezhető és hallható.

-A kiviteltől függően legfeljebb 2 mm tengelyirányú játék az elsődleges és a másodlagos lendítőtárcsa között 
• Néhány siklócsapágyas építési módnál akár 6 mm tengelyirányú játék is lehet.

-Minden kettős tömegű lendkeréknél a másodlagos lendítőtárcsának billenőjátéka is van 
• Golyóscsapágynál 1,6 mm-ig, siklócsapágynál 3,0 mm-ig. 
• Az elsődleges és a másodlagos lendkeréktárcsa nem ütközhet egymással!




Kettőstömegű lendkerék Zajok: 


A kettős tömegű lendkeréknek a járműben történő megítélésénél alapvetően győződjenek meg arról, hogy a környező olyan szerkezeti részek, mint pl. a kipufogó berendezés, hővédő lemezek, motorfelfüggesztés csillapítóbakjai, segédberendezések és hasonlók nem okoznak-e zajt. Továbbá bizonyosodjanak meg arról, hogy az olyan aggregáthajtásoktól, mint pl. egy szíjfeszítőegység vagy klímakompresszor, nincs zajátvitel. Annak érdekében, hogy be tudják határolni a zajforrást használhatnak például egy sztetoszkópot. Ideális esetben fennáll a lehetőség, hogy az előforduló reklamációt össze tudják hasonlítani egy azonos, vagy hasonló felszereltségű járművel.

A "klakk-zörej" az összekapcsolásnál, a sebességváltásnál és a terhelésváltásnál keletkezhet a hajtásláncból is jöhet. A zörejt a váltó fogaskerekeinek foghézaga, a csuklóstengelyek/kardántengely vagy a kiegyenlítőmű és a kiegyenlítő kerekek játéka okozza. A kettős tömegű lendkerék nem hibás.
A másodlagos lendítőtárcsa kiszerelt állapotban az elsődleges lendítőtárcsához képest elfordítható. Adott esetben itt is észlelhető zaj. Ez a zaj vagy a karimától, ami felütközik az íves rugón vagy a másodlagos lendítőtárcsának a súrlódásvezérlő tárcsán történő felütközésből származhat. Ebben az esetben sem hibás a kettős tömegű lendkerék.
A brummogó zajoknak több oka lehet; pl. rezonancia a hajtásláncban vagy a kettős tömegű lendkerék nem megengedett mértékű kiegyensúlyozatlansága. A nagy kiegyensúlyozatlanság oka pl. a kettős tömegű lendkerék hátoldalán lévő kiegyensúlyozó tömegek hiánya vagy egy hibás siklócsapágy lehet. Az, hogy a brummogó hang a kiegyensúlyozatlanságból ered-e, az egyszerűen megtalálható.
Pörgesse fel a motort álló helyzetben lassan és egyenletesen. Ha a motor vibrációja a fordulatszám emelkedésével erősödik, akkor a kettős tömegű lendkerék hibás. Itt is segíthet egy azonos vagy hasonló motorral szerelt járművel történő összehasonlítás.


-A kettőstömegű lendkerék működése.-Kettőstömegű lendkerék működési elve.-Kettőstömegű lendkerék szerkezete.-Kettőstömegű lendkerék szerkezeti felépítése.-Kettőstömegű lendkerék hiba.-Kettőstömegű lendkerék hibák.-Kettőstömegű lendkerék hibái.-Kettőstömegű lendkerék hiba forrás.-Kettőstömegű lendkerék hiba behatárolása.-Kettőstömegű lendkerék hibáinak ellenörzése.-Kettőstömegű lendkerék diagnosztikája.-Kettőstömegű lendkerék hiba lehetőségek.-Kettőstömegű lendkerék ellenörzése.-kettőstömegű lendkerék áttekintése.-Kettőstömegű lendkerék hiba lehetőségek.-Kettőstömegű lendkerékre utaló hibák.-Kettőstömegű lendkerék tisztítása.-Kettőstömegű lendkerék javítása.-Kettőstömegű lendkerék ellenörzésének folyamata.-Milyen a kettőstömegű lendkerék.-Mit kell tudni a kettőstömegű lendkerékről.-Foltok a surlódó tárcsán.-Kattogó zörgő hangok a kettőstömegű lendkerék felöl.-Kettőstömegű lendkerék holtjáték.-Kettőstömegű lendkerék sugár irányú holtjátéka.-Kettőstömegű lendkerék billegési játéka.-Kettőstömegű lendkerék billegési játékának ellenörzése.-Kettőstömegű lendkerék csapágy.-Kettőstömegű lendkerék szegecselési területe.-Kettőstömegű lendkerék fogaskoszorúja.-Kettőstömegű lendkerék fordulatszámjeladó gyűrű.-Kettőstömegű lendkerék zsír szivárgás.-Kettőstömegű lendkerék vezetőcsap.-Barázdák a kettőstömegű lendkerék surlódási felületén.-Repedések a kettőstömegű lendkerék surlódási felületén.-Helyező csapok a kettőstömegű lendkeréken.